NL / EN
Mijn werk
Het medium waar ik vooral gebruik van maakt is keramiek. Dit omdat ik meer voeling heb met het materiaal en de processen die eerder traag zijn in tegenstelling tot glas. Naast glas en keramiek, maakt ik ook nog gebruik van andere materialen zoals nylon en schuim afhankelijk van de criteria waaraan een werk moet voldoen. Soms past keramiek of glas minder bij het vooropgestelde idee en is een ander materiaal hier geschikter voor.
M’n werken zijn geïnspireerd op interessante omtrekken van personen, dieren en objecten. Ik vertrek vanuit een ontwerp, een voorstudie, om dan de vorm te laten groeien vanuit de materie. Tijdens de opbouw verander ik de vorm zodanig dat het sterker of beter is dan de originele vorm. Het toeval dus toelaten in het proces waar er een grote controle aan te pas komt. Daarnaast bouw ik m’n werken zo dun mogelijk op, om de huid zo strak en het werk zo licht mogelijk te maken.
De rode draad doorheen mijn werk is het vormelijke, de gespannenheid en textuur. De belangrijkste en terugkerende factor in mijn werk is controle. Beter nog de grens van controle en loslaten. Dit is iets wat mij al enkele jaren bezighoudt.
Je kan mijn artistiek werk in 5 belangrijke groepen indelen:
Een andere naam voor m’n organische vormen is “ Ameode’s ”.
M’n werken zijn geïnspireerd op interessante omtrekken van personen, dieren en objecten. Ik vertrek vanuit een ontwerp, een voorstudie, om dan de vorm te laten groeien vanuit de materie. Tijdens de opbouw verander ik de vorm zodanig dat het sterker of beter is dan de originele vorm. Het toeval dus toelaten in het proces waar er een grote controle aan te pas komt. Daarnaast bouw ik m’n werken zo dun mogelijk op, om de huid zo strak en het werk zo licht mogelijk te maken.
De rode draad doorheen mijn werk is het vormelijke, de gespannenheid en textuur. De belangrijkste en terugkerende factor in mijn werk is controle. Beter nog de grens van controle en loslaten. Dit is iets wat mij al enkele jaren bezighoudt.
Je kan mijn artistiek werk in 5 belangrijke groepen indelen:
- Organische vormen
- Organische vormen met verwondingen
- Nylon objecten
- Interpretaties van nylon objecten
- Feyti
Een andere naam voor m’n organische vormen is “ Ameode’s ”.
Ameode
Dit is de naam die ik aan mijn organische vormen gegeven heb. De term "Ameode" is een afgeleide van het woord amoebe. Dit omdat de uiterlijke kenmerken van mijn werken gelijkenissen vertoont met dat van een amoebe. Het zijn namelijk ook gespannen en organische vormen met uitsteeksels (~schijnvoetjes).
Amoeben kunnen dan ook steeds van vorm veranderen door het intrekken en uitsteken van de schijnvoetjes.
Ik beschouw mijn organische vormen als een organisme op zich of zelfs als iets menselijk.
Amoeben kunnen dan ook steeds van vorm veranderen door het intrekken en uitsteken van de schijnvoetjes.
Ik beschouw mijn organische vormen als een organisme op zich of zelfs als iets menselijk.
Ameodes
|
Hier ben ik vertrokken vanuit het idee ‘vaas’ maar dan zo gespannen mogelijk zonder een boven- of onderkant. Een vaas is van nature vrouwelijk van vorm en ik wil dit ook benadrukken. Dit door enkel ronde vormen toe te laten en nergens af te platten. In dit werk is het vormonderzoek van groot belang, ik leg namelijk de vorm niet op voorhand vast. De werken ontstaan en groeien uit de materie zelf. Zo wil ik spelen met de grens van toeval en het gecontroleerd maken.
De vormen zelf zijn afgeleid van interessante houdingen of onderdelen van mensen en dieren, maar ook van objecten zoals stenen. |
Ameodes met verwondingen
|
In deze reeks wou ik meer beweging in m’n vormen krijgen, de vorm dynamischer maken. Dit deed ik door lijnen aan de vorm toe te voegen, maar aangezien deze te decoratief werden, bracht ik verwondingen op m’n vormen aan.
De huid van het werk wordt open gehaald om zo een contrast tussen recht en bol te creëren binnen de vorm. De lichamelijkheid van de vormen die eigenlijk abstracte lichamen zijn wordt zo versterkt. Ook hier kan terug gespeeld worden met controle van de snedes, brut, krachtig, voorzichtig, vervormd,... |
Nylon Objecten
|
Nylon is het eerste andere materiaal waar ik gebruik van maak. Nylon en klei werden in eerste instantie gecombineerd als inspiratie voor een nieuwe vorm, maar zijn nu meer werken op zich. Nylon gedraagt zich volledig anders dan klei waardoor er dus een andere vormentaal ontstaat en er dus andere objecten, lichamen, ontstaan. Nylon bevindt zich dichter bij de menselijke huid waardoor de lichamelijkheid in deze werken sterker aanwezig zijn.
Ze doen denken aan gezwellen , maar ook in een zekere zin aan vetcellen. Het toeval is hier veel meer aanwezig dan de controle bij het maken van deze werken. |
Interpretatie's van Nylon objecten
|
Deze objecten zijn de verwerkingen van de nylon objecten in klei. Dit was echter niet zo visueel sterk als de oorspronkelijke nylon objecten. Daardoor werden andere materialen zoals stof en touw aangewend om zo dichter bij de vormentaal te komen van de nylon objecten. Het is niet namelijk mogelijk om dezelfde lijnvoering en vormentaal te verkrijgen met de handen.
|
Feyti
|
Hier is de grens van controle en loslaten enorm belangrijk. Deze werken zijn geïnspireerd op morbide obesitas. Ik beschouw deze niet als een afbeelding noch als afschuw van de ziekte of beter van de mensen die hieraan lijden. Het is voor mij een ziekte eigen aan de maatschappij waarin we nu leven. Een ziekte waarin alle opgekropte emoties uiterlijk zichtbaar worden.
Feyti’s zijn abstracte weergaves van die overschot aan vet, er is geen enkel menselijk punt van herkenning. Het zijn abstacte lichamen die ontstaan in de maatschappij waar sociale media prominent aanwezig zijn, waar isolement steeds vaker voorkomt in een maatschappij, waar de virtuele wereld zegeviert en onrealistische schoonheidsidealen voorop geplaats worden. Dit zijn in de eerste plaats herinneringen aan al die feiten en niet aan de afschuw die rond obesitas bestaat. Dit wil echter niet zeggen dat het mijn bedoeling is om het op te hemelen. |
Informis
|
De relatie tussen hand en materiaal is altijd van groot belang geweest in m'n werk. Het materiaal vormt mee het werk. Zo begeleidt het materiaal de hand en de hand het materiaal. Hier ligt de focus vooral op de tactiele en vormelijke elementen. Deze werken zijn dan ook ontstaan zonder een voorontwerp maar vanuit het maakproces.
Het werk groeit, ontstaat en verandert laag per laag. Glazuuronderzoek is steeds een grotere rol gaan spelen in m'n werk. Ik ga opzoek naar glazuren die de vormelijke en tactiele elementen van m'n werk versterken. Naast klei ben ik aan de slag gegaan met polyethaan schuim. Om te zien wat de verschillende materialen en werkprocessen te bieden hebben in zowel het tactiele als in het vormelijke. Dit staat in fel contrast met de keramiek werken. Het contrast van kleur, tactiliteit en materiaal vindt ik een leuk gegeven om mee te experimenteren en te integreren in m'n werk. |